Kuinkahan pitkäksi aikaa maailmassa riittää polttoainetta niin, että voimme ajella autoillamme pitkiä matkoja joka päivä niin, että kyydissä on aina vain yksi ihminen per auto? Niin laajemmin yhteiskunnassa kuin ihan yksityisten ihmistenkin kohdalla joudumme miettimään, paljonko on varaa ja muutenkin kannattavaa autolla kulkea.

Tästä syystä olen ajatellut julkisen liikenteen käyvän yhä tärkeämmäksi. Tarvitaan niin raideliikennettä kuin bussejakin. Itse olen aina pitänyt junalla kulkemisesta, etenkin opiskeluaikoina, jolloin opiskelijan alennus teki matkan hinnasta varsin siedettävän. Toiveissani olisikin, että Nokian asema autioitumisen sijaan saisikin enemmän ja enemmän pysähtyviä junia, jotka täyttyvät iloisista junamatkalaisista! (Tähän utopiaan kuuluu myös se, että VR laskee lippujen hinnat inhimilliselle tasolle, mutta se onkin kokonaan toinen tarina...)

Linnavuoresta on Nokian keskustan alueelle noin 12 km matkaa. Vaikka pidän tämän matkan taittamista yksityisautolla useinmiten älyttömänä, tulee silti harvemmin hypättyä onnikan kyytiin. Miksi? Suurin syy on se, että hinta on melkoisen kova. Toiseksi suurin syy on se, että aikataulu on liian harva. Kolmas syy on se, että vaunujen kanssa kulkeva joutuu jättämään vaunut liikkuvan bussin keskiosaan yksinään siksi aikaa, kun vaunujen työntäjä käy matkansa maksamassa kuskille... Tällaista turvallisuusriskiä en ota, joten siksi en ole rattaineni bussilla kulkenut. Tampereella asuessani TKL:n busseissa tilanne oli toinen, ja siellä tulikin usein hypättyä sinisen nyssen kyytiin, vaikka autokin taloudessa oli.

Jos busseja kulkisi Nokian paikallisliikenteessä hieman useammin, tarjoaisi se myös lapsille ja nuorille mahdollisuuden itsenäiseen liikkumiseen. Näin ei tarvitsisi olla aina vanhempien kyydin varassa, kun mennään harrastuksiin ja kavereita tapaamaan. Mielestäni kaupunki voisi ottaa aktiivisemman roolin myös paikallisen julkisen liikenteen kehittämisessä.